maandag 20 februari 2012

African time

Na een paar dagen in Uganda, heb ik alweer ruime ervaring met het beruchte ´African time´ opgedaan. In goed Nederlands betekent dat zonder berichtgeving, te laat op een afspraak komen. Véééél te laat, kan ook. De laatste optie is ´niet komen´, maar dat komt gelukkig zelden voor. Soms vraag ik me tijdens het wachten af of ik wel een afspraak met iemand hebt gemaakt als hij of zij dan toch uren later langs komt. Als je elkaar dan ontmoet kan het plan ook nog worden gewijzigd, dat kan eigenlijk altijd en overal.

Na langere tijd in Zimbabwe te hebben gewoond en meerdere reizen door dit fascinerende continent te hebben gemaakt  is het eigenlijk vreemd dat ik nog steeds niet aan ´African-time´ gewend ben, maar toch is het zo. Na een half uurtje wachten begin ik al onrustig te worden en na een uur sta ik op het punt van ontploffen, meestal is dat het moment dat de andere partij even van zich later horen. En dat had hij natuurlijk veel eerder kunnen doen want (bijna) iedere Ugandees heeft een mobiele telefoon of twee. Soms is air-time (telefoonkaart) een probleem, maar dan is de algemene afspraak dat je de telefoon twee keer over laat gaan om de ander te vragen even terug te bellen. Dus….

Onder het mom van haastige spoed is zelden goed, heb ik menig blog geschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten